Ted Noten, internationaal bekend als kunstenaar, vroeg Digidaad om zijn oude gehackte website te beveiligen. Na dit eerste project besloot Ted ons de opdracht te geven om een geheel nieuwe website te bouwen wat zoals gezegd “geen doorsnee website” moet worden.
De grootste uitdaging was om een website te bouwen die eigenlijk geen website is, maar toch als zodanig functioneert. Naast deze creatieve eis zal de website ook dienen als archief voor al het werk van Ted, inclusief beschrijvingen, documentatie, media en nieuwsberichten. De verschillende rollen die Ted vervult, zoals kunstenaar, jurylid, curator en initiator, moesten ook duidelijk zichtbaar zijn. De diverse opzetten van werkitems, nieuwsitems en archiefitems uit de oude website zullen geïntegreerd worden in één nieuw systeem.
We begonnen met veel creatieve ideeën, zoals het animeren van een 3D-kubus van epoxy, bekende kunstvorm van Ted, waarin genavigeerd kon worden. Een website die in een kubus is gegoten. Uiteindelijk realiseerden we ons dat het belangrijk was om elementen van traditionele websites te behouden voor gebruiksgemak. We bundelden Ted’s verschillende rollen en het concept van een “geen doorsnee website” in een unieke introductiepagina met de tekst “What the hell do you want??” en een zoekveld. Hierdoor konden bezoekers in de gehele website zoeken en ook voorgestelde zoektermen zien. We zorgden ervoor dat alle inhoud van de oude website werd overgezet naar de nieuwe website en dat deze flexibel kon worden aangepast met verschillende instellingen in de backend, zoals langere pagina’s met meer foto’s of projecten met video’s en afbeeldingen.
Na de lancering bedacht Ted nog meer innovatieve ideeën, zoals een gouden ring die meeloopt met de actuele goudprijs. Ook is er nu onderscheid tussen privéwerk, autonoom werk en werk in series, en zijn alle nieuwsitems opnieuw gecategoriseerd. De website blijft in ontwikkeling omdat het een groot archief is dat voortdurend wordt bijgewerkt en verwerkt.