De Koninklijke Boekverkopersbond is de centrale organisatie voor alle boekhandels in Nederland. Ze werken nauw samen met boekhandels en boekhandeleigenaren gebruiken de website om informatie, CAO’s en cijfers uit de branche te verkrijgen.
De grootste uitdaging was om alle beschikbare content op de oude website te herstructureren en overzichtelijk te maken. Het stoffige imago van de brancheorganisatie moest plaatsmaken voor een fris design dat zowel modern als makkelijk te navigeren is. Daarnaast moest er een koppeling worden gemaakt met een achterliggend systeem waar documenten ingezien kunnen worden.
We kozen voor een minimalistische website stijl met grote bewegende illustraties op de hoofdpagina’s. Elke pagina biedt vier keuzes naar onderliggende secties om de navigatie overzichtelijk te houden. Voor elke sectie wordt een aparte kleur gebruikt, zodat visueel duidelijk is in welke sectie je je bevindt zonder terug te hoeven gaan naar de hoofdpagina. De koppeling met het onderliggende archiefsysteem met alle documenten is geïntegreerd, waarbij elke afzonderlijke boekhandel nu een eigen inlog heeft. Voorheen hadden alle boekhandels hetzelfde wachtwoord, wat geen goede beveiliging bood in deze tijd.
Op dit moment is de website nog niet live. Digidaad heeft de website al geruime tijd af, maar door interne veranderingen bij de Boekverkopersbond heeft de livegang nog niet plaatsgevonden. Het is wel mogelijk om de website te bekijken op een development server.