Voor De Grote Vriendelijke Podcast, de grootste literatuurpodcast van Nederland met meer dan 350.000 streams, is Digidaad gevraagd een maatwerk website te bouwen. Deze podcast, die zich richt op jeugdliteratuur, had behoefte aan een platform dat zowel informatief als speels was. Digidaad heeft zowel het ontwerp als de volledige realisatie op zich genomen.
Dit project bood een aantal mooie uitdagingen. We startten met het ontwerpen van een website die aansloot bij de bestaande merkidentiteit, maar tegelijkertijd een vrolijke uitstraling had, passend bij het thema jeugdliteratuur. Daarnaast werd de website technisch gekoppeld aan hun bestaande podcastplatform PodBean, waar de podcasts worden geüpload en doorgezet naar andere platforms zoals Spotify. Tot slot delen Jaap en Bas in elke podcast boekentips en aanbevelingen van gastsprekers.
Voor het ontwerp kozen we voor een opvallende introductie met een groot logo, gecombineerd met afbeeldingen van Jaap en Bas om direct een persoonlijk gevoel te creëren. Daarnaast tonen we de twee meest recente podcasts op de homepage. Op de podcastpagina hebben we gekozen voor een overzichtelijke indeling met heldere blokken tekst en kleurcodes om de verschillende soorten podcasts te onderscheiden. Voor de aanbevelingen ontwierpen we een boekenkast thema. Wat betreft de technische realisatie hebben we een systeem ontwikkeld waarmee podcasts volledig in PodBean worden geüpload en met één klik naar de website kunnen worden geïmporteerd. Hier kunnen vervolgens eenvoudig afbeeldingen en links worden toegevoegd, zodat Bas en Jaap hun podcasts zonder dubbel werk ook op andere grote platforms kunnen publiceren.
Na het opzetten van het technische gedeelte hebben we alle bestaande podcasts overgezet naar de nieuwe website met behulp van importsheets om het werk aanzienlijk te verminderen. Bij het uploaden van nieuwe afleveringen ontstonden er wat problemen, zoals gebruikelijk is bij nieuwe websites, maar inmiddels werkt alles vlekkeloos. De mannen van De Grote Vriendelijke Podcast hebben ons nu alleen nog nodig bij het realiseren van nieuwe ideeën.